Поштовани родитељи,
Обавештавамо Вас да ће се упис деце у први разред основне школе, за школску 2025/2026. годину обавити у времену од 01. априла до 31.маја 2025. године
У први разред се уписују деца рођена од 01. марта 2018. године и до 28. фебруара 2019. године
За превремени упис у школу могу се пријавити и деца рођена од 01.03. до 01.09.2019.год. Провера спремности за полазак у школу ове деце вршиће се у јуну 2025. године.
Родитељи имају могућност да упис изврше преко портала е Управе ( на сајту је истакнуто Упутство за родитеље-заказивање е термина ), а такође упис могу извршити у секретаријату или у педагошко психолошкој служби школе. Уколико ученике уписују у школи, пожељно је да родитељ код себе има ЈМБГ детета, као и свој ЈМБГ, како би се могао заказати термин за тестирање преко портала е Управе.
Школа је дужна да упише дете које има пребивалиште на подручју школе.
Школа може да упише и дете са подручја друге школе, на захтев родитеља, а у складу са просторним могућностима школе. Родитељ може да изабере основну школу у коју ће да упише дете, о чему подноси захтев изабраној школи (секретару школе) ДО 01.2.2023.
Ученици имају могућност коришћења продуженог боравка у првом и другом разреду.
ИСПИТИВАЊЕ ЗРЕЛОСТИ ЗА ПОЛАТАК У ШКОЛУ
Тестирање будућих првака обавиће школски психолог тестом за испитивање првака.
Тест не захтева познавање слова (читање и писање), као ни рачунање.
Овом приликом, ради се и интервју са родитељима (родитељем) или старатељима и дететом.
Није потребна никаква посебна припрема за ово тестирање. Важно је да дете тог дана буде без здравствених тегоба, опуштено и одморно.
Треба детету укратко објаснити да овај одлазак у школу служи за то да се оно боље упозна са школом и са неким ко у њој ради. Исто тако психолог треба да упозна будућег првака и због тога ће разговарати са њим и са његовим родитељем (родитељима) или старатељем. Не треба застрашивати дете (“Нећеш се уписати у школу ако не будеш све знао…” и сл.), нити нереално приказивати сусрет који предстоји (“Мало ћеш да се играш са тетом…”).
Аспекте дечијег развоја сагледавамо кроз:
- физичку зрелост
- психолошку зрелост
- интелектуалну,
- говорну,
- социјалну,
- емоционалну,
- моторичку зрелост.
ФИЗИЧКА ЗРЕЛОСТ СЕ ПРОЦЕЊУЈЕ НА ОСНОВУ
- висине, тежине, здравственог стања, мишићне снаге, да ли је спретно, радује се играма, развијена моторика, физички развијено
ПСХОЛОШКА ЗРЕЛОСТ
Психолошку зрелост чини лична и функционална зрелост
- лична зрелост – процењујемо да ли је дете у стању да се прилагоди на колектив и заједнички рад, да ли је спремно да учи, да се одвоји од куће, да подреди игру школским обавезама
- функционална зрелост – одражава начин дечијег схватања света
- психолошку зрелост – утврђујемо на основу психолошког тестирања и интервјуа (ако се ментална доб поклапа са календарском доби или је већа дете је функционално зрело за полазак у школу)
ИНТЕЛЕКТУАЛНА ЗРЕЛОСТ
- ако дете има развијене перцептивне(опажајне) способности
- ако уме да именује, описује и пореди предмете из околине
- ако може да се концентрише на одређену активност
- има свест о појмовима скуп, број, веће, мање, краће,дуже
- лева – десна страна, црта фигуре са детаљима
- орјентише се у времену, дан, ноћ,поподне…
- развијено памћење и мишљење
ГОВОРНА ЗРЕЛОСТ
- Ако је овладало гласовном структуром правилног говора
- Ако говори у интеракцији са другим људима
- Дете усваја усмени говор, а писани само онолико колико покаже интересовање за свет слова и писану реч
- Дозволите детету да вам препричава своје доживљаје
- Читајте им песме, приче, бајке, басне, питалице, загонетке
СОЦИЈАЛНА ЗРЕЛОСТ
- самостално одржава личну хигијену, облачи се, обува се, храни,
- поштује правила
- оспособљено за живот у друштву
- родитељи треба да поштују личност детета, да буду умерени у захтевима
- не преоптерећивати дете али и не остављати га без обавеза у складу са психофизичким способностима
ЕМОЦИОНАЛНА ЗРЕЛОСТ
(стабилност и контрола емоција)
- емоционално зрело дете има самопоузање и може да контролише своје емоције
- Родитељи треба да јачају самопоуздање и контролу емоција јер се размажена и емоционално лабилна деца теже прилагођавају на школски режим
- хвалите их и бодрите осмехом и гестом
МОТИВАЦИЈА ЗА УЧЕЊЕ
- дете треба да се интересује и показује радозналост за школско учење
- родитељи подстичите дете на унутрашњу мотивацију (да ужива у раду и активностима)
- подстичите дете да поставља питања
- информишите дете ( не плашите ) шта га очекује у школи
- деца уче кроз игру
Да ли дете треба да зна да чита и пише пре школе?
- ако зна све то – не значи да је спремно за полазак
- ако не зна -не значи да није спремно за полазак у школу
- Важније је много да је дете мотивисано да учи, да га у свет писане речи уводимо кроз игру постепено,
- леворукост код деце не представља сметњу.
ВАШЕ ДЕТЕ ЈЕ:
- личност за себе, напредује у складу са својим интелектуалним способностима,
- прихватите своје дете са свим врлинама и манама
- не поредите га са братом/сестром или другом/другарицом
- не осуђујте га ако прави грешке -тако учи
- подстичите га да учи
- обезбедите адекватан простор
- будите доследни у понашању
- немојте чинити ствари уместо детета (радити домаће задатке, цртати)
- немојте га исправљати пред другима, не критикујте стално, не приговарајте,
- нађите време за своје дете, дајте објашњења
- Пружите подршку и разумевање.